Seychellerne-desktop.jpg
Reise til Seychellene

Praktisk informasjon

FØR AVREISE

Pass og visum

Den reisende er selv ansvarlig for å ha et gyldig pass. Dette gjelder også for barna, som skal ha sitt eget pass. Passet skal være gyldig i minimum 6 måneder etter hjemkomsten. Norske statsborgere har ikke visumplikt, så lenge oppholdet på Seychellene ikke overskrider 90 dager.

Vaksinasjoner og medisin

Det er viktig at dere har de nødvendige vaksinasjonene før dere reiser til Seychellene. Derfor anbefaler vi at dere kontakter deres egen lege eller en reisemedisinsk klinikk for råd og veiledning. Gjør det i god tid (minimum 4-6 uker før avreise), så dere kan nå å få foretatt vaksinasjonene. Hos Folkehelseinstituttet, fhi.no kan dere lese mer om de vaksinasjonene som anbefales for å reise til Seychellene. Som reisende er det deres eget ansvar å sørge for at dere har de anbefalte eller obligatoriske vaksinasjonene. Det er også den reisendes eget ansvar å medbringe gyldige medisin- og vaksinasjonspapirer. Hvis dere mellomlander i, eller reiser mellom flere afrikanske land, skal dere også overholde disse landenes krav om vaksinasjoner.

Reiseforsikring

Vi anbefaler alltid at våre reisende tegner en reiseforsikring. Vi anbefaler Europeiske Reiseforsikring.

Situasjonen i landet

Seychellene er et veldig fredelig land. Men det er alltid en god idé å orientere seg om forholdene i det landet man tenker å besøke. Dette gjøres enklest hos Utenriksdepartementets reiseinformasjon. Her finner dere råd og opplysninger om en lang rekke land og områder i hele verden.

CHECK-IN

Online check-in

Mange flyselskaper har i dag online check-in på nettstedet deres. Det betyr at dere kan sjekke inn og foreta setereservasjon fra 12 til 72 timer før avreise.

Frammøte

På avreisedagen anbefaler vi frammøte minimum 2 timer før avgang. Siden frammøtetidspunktet kan variere hos de forskjellige luftfartsselskapene og i de enkelte lufthavnene, anbefaler vi at dere undersøker dette på lufthavnens nettsted.

Bagasjeregler

Generelt er det tillatt å ha med 20 kg bagasje pr. reisedeltaker og 7 kg håndbagasje. Reglene kan imidlertid variere mellom flyselskapene. Vi anbefaler derfor at dere undersøker de aktuelle reglene på flyselskapets nettsted. Vi anbefaler dessuten, at dere tegner en bagasjeforsikring, siden både flyselskapets og vårt ansvar som reisebyrå, er begrenset ved forsinket eller bortkommet bagasje.

Håndbagasje

Husk at eventuelle væsker i håndbagasjen skal være pakket i en 1 liters plastpose med lynlåslukking, før dere stiller dere i kø ved sikkerhetskontrollen. Hver beholder må maksimum inneholde 100 ml pr. stk. (maksimum 1 liter til sammen). Posen skal framvises for sikkerhetspersonalet. Medisin i form av væske, gelé eller lignende flytende former, er unntatt fra reglene for væsker i håndbagasjen. Det anbefales at dere allerede før reisen skaffer dokumentasjon for hvilken medisin dere eventuelt har med i håndbagasjen. Det er en god idé å ta reseptpliktig medisin med i håndbagasjen, så er dere sikre på at den kommer med, selv om resten av bagasjen skulle bli forsinket. Vi anbefaler at medisinen oppbevares i den originale emballasjen, at dere bare tar med den mengden medisin som er nødvendig (eventuelt pluss et par dager), og at dere før avreise har skaffet den nødvendige dokumentasjonen for hvilken medisin dere har med. Elektronisk utstyr som bærbar pc, Ipad eller kamera må gjerne medbringes i håndbagasjen, men de skal tas ut av vesken ved sikkerhetskontrollen.

PÅ FLYREISEN

Tax Free

Vi gjør oppmerksom på, at tollfrie varer i håndbagasjen i form av væsker (parfyme, kosmetikk, kremer, vin m.m.) konfiskeres i forbindelse med flybytte i Europa. Det er som regel mulig å handle tollfrie varer i forbindelse med den siste mellomlandingen og/eller ombord på flyet, før dere når sluttdestinasjonen.

ANKOMST

Manglende bagasje 

Hvis bagasjen mangler etter flyreisen, skal dere henvende dere til flyselskapet eller lufthavnens kontor for ”lost & found”, før dere forlater lufthavnen. Her skal dere be om en PIR-rapport (Property Irregularity Report). Med den i hånden kan dere kontakte forsikringsselskapet deres. Husk og gjemme en kopi av rapporten som dokumentasjon for at du har anmeldt problemet i rett tid.

Mottagelse 

En representant for vår reisearrangør på Seychellene står klar til å motta dere på flyplassen. Vedkommende venter i ankomsthallen og har et skilt med navnene deres på. Dere blir ønsket velkommen og får en konvolutt med forskjellig informasjon om reisemålet, mulige utflukter og kontaktopplysninger til vår lokale reisearrangør. Dermed kan dere komme i kontakt med dem hvis dere har bruk for det. Vær oppmerksom på at det også finnes et nødnummer dere kan ringe utenfor vanlige åpningstider.

Tidsforskjell

Seychellene er 3 timer foran Norge om vinteren – og 2 timer foran om sommeren.

Valuta

Valutaen er seychelliske rupees. Den lokale valutaen bruker dere hovedsakelig til vanlige innkjøp, betaling av måltider og drikkevarer på små, lokale restauranter og lignende. Utflukter, leie av bil og lignende, avregnes som regel i euro.

Kredittkort

Det finnes mange minibanker som tar imot internasjonale kredittkort, for eksempel i lufthavnen, i hovedstaden Victoria og flere andre steder på Mahé. Det er også minibanker på Praslin og på La Digue. Dere kan alltid spørre personalet på hotellet eller guesthouse om den nærmeste minibank. Vær oppmerksom på at mange mindre butikker og restauranter ikke tar imot kredittkort. Det samme gjelder markedsboder og taxier. Derfor er det en god idé å heve noen kontanter, så dere har til innkjøp, taxi og mat på lokale restauranter. Vær oppmerksom på at det er en maksimumsgrense for hvor mange kontanter som kan heves pr. dag. Grensen avhenger av bank og korttype. Snakk eventuelt med banken deres før avreise.

Drikkevann

Dere bør ikke drikke vannet i springen, men kjøpe vann på flaske. En flaske vann koster ikke mye og kan kjøpes over alt.

Elektrisitet, mobiltelefoni og internett

På Seychellene er strømstyrken 240 volt, så vi anbefaler å ta med en adapter hjemmefra. Det benyttes stikk med tre ben, som for eksempel i England. Vær forberedt på at det noen steder er dårlig dekning på mobiltelefonen – og at det kan være dyrt å bruke mobilen på Seychellene. Det finnes imidlertid en del restauranter og cafeer som lokker med gratis wi-fi. I tillegg er det wi-fi på de fleste hotellene. Noen steder er det gratis, andre steder betaler man for det. Men vær oppmerksom på at forbindelsen ikke alltid er god.

Drikkepenger

Det er normalt å gi 5-10 % i drikkepenger. Er drikkepenger inkludert, vil det stå på regningen som ”service charge”. Drikkepenger til rengjøringspersonalet på hotellet er også vel ansett.

Klima

På Seychellene er klimaet tropisk og uten de helt store utsving. Dagtemperaturen ligger vanligvis mellom 25 og 30 grader året rundt. Om natten er det litt kjøligere. Vannet er ca. 26 grader hele året. Solen skinner året rundt, og den er sterk, så husk solkrem med høy beskyttelsesfaktor. Seychellene ligger utenfor syklonbeltet, og er derfor veldig sjelden utsatt for voldsomt uvær. I august og september kan det flyte sjøgress inn på strendene på sørkysten av Praslin. Hvis det skjer, organiserer hotellene gjerne transport til andre strender. På Praslin ligger våre hotell og guesthouses på nordkysten, hvor strendene sjelden er utsatt for sjøgress.

Språk

Det er 3 offisielle språk på Seychellene; engelsk, fransk og kreolsk, som bygger på fransk.

Religion

Langt de fleste av landets innbyggere er kristne - de fleste katolikker. Andre er protestanter eller medlemmer av den anglikanske kirke, noe som er en tydelig arv fra den franske og engelske kolonitiden. Utover dette, er det et lite mindretall som bekjenner seg til andre religioner, særlig til hinduismen.

Transport

Når dere reiser til Seychellene med Check Point Travel inkluderer vi i utgangspunktet alltid transport tur/retur fra lufthavnen til hotellet eller guesthouse. Vi arrangerer også transporten til overnattingsstedene på de andre øyene, hvis dere har bestilt et øyhopp på Seychellene. Vi anbefaler at dere leier en bil for et par dager på hovedøya Mahé, som byr på mange fine kjøreturer langs kysten og gjennom de skogkledde fjellene til små landsbyer og vakre sandstrender. På Mahé er det også mulighet for å dra rundt med de lokale bussene, men det krever tid og tålmodighet. På Praslin kan dere nå mye med en leiebil for en dag, mens på den mindre øya, La Digue, kommer dere best rundt på sykkel, til fots eller med en av de små golfbilene. Mellom øyene går Cat Coco, som er en hurtiggående katamaran, hvor man både kan sitte innenfor og på dekket. Vi anbefaler det siste på grunn av den vakre utsikten. Utover dette kan dere fly mellom Mahé og Praslin. Det benyttes små fly og turen tar bare 20 minutter.

Utflukter

Det er mange fine utflukter dere kan ta på Seychellene. Dere kan for eksempel dra på snorkeltur eller vandretur for å utforske regnskogen i Valle de Mai sammen med lokale natur-guider. Det er mulighet for guidede sykkelturer på La Digue, byvandring i hovedstaden Victoria og båttur til Ile Curieuse, som er hjemstedet for de kjempestore Aldabra-skilpaddene. Vi har samlet noen av våre favoritter i en utfluktspakke, som du kan se her på nettstedet. Dere kan bestille pakken hjemmefra eller på Seychellene hos vår lokale arrangør.

HJELP PÅ REISEN

Hvis det mot formodning skulle oppstå problemer på reisen, så kontakt i første omgang vår lokale reisearrangør, Creole Travel Service, som vil gjøre sitt beste for å hjelpe dere. De har to nødtelefonnumre. På Mahé er nødtelefonnummeret: +248 2520 999 og på Praslin er det: +248 2520 900. Ellers er dere naturligvis også velkomne til å kontakte oss i åpningstiden. Dere kan skrive til oss på kundeservice@cpt.dk eller ringe oss på +45 86 13 77 44. Check Point Travel har åpent mandag til fredag fra kl. 09.00 til kl. 17.00. I spesielle nødstilfeller utenfor kontorets normale åpningstid, kan vi kontaktes på nødtelefonnummer +45 69 13 31 11.

HJEMREISE

Setereservasjon og endringer

Setereservasjonen før hjemreisen kan dere vanligvis foreta online 24 timer før avreise. Sjekk reiseplanen på www.checkmytrip.com for eventuelle endringer i forhold til avreisetidspunkt og check-in på Seychellene. Det er en god idé at dere kommer til lufthavnen i god tid før avreisetidspunktet – gjerne 2,5 time før.

333_IMG15 Giant Tortoise_3008x2000.jpg
327_IMG12 Waterfall Vallee de Mai_3872x2592.jpg
Finner du ikke det du lette etter?
Så ring på +45 86 13 77 44 eller send oss ​​en forespørsel