Finn reisen din
Voksne
- +
Barn
- +
shutterstock_1287692905.jpg
Reiser til Ubud Opplev Balis kulturelle sentrum
Campuhan Ridge Walk , Scenic Green Valley in Ubud Bali.jpg
Reiser til Ubud Opplev høylandet på Bali

Bali - Viktig informasjon og gode råd

FØR AVREISE

Pass og visum

Alle skal ha et personlig og gyldig pass ved innreise til Bali. Dette gjelder også for barn. Den reisende er selv ansvarlig for å ha et gyldig pass og det skal være gyldig i minimum 6 måneder etter hjemkomst. Det kreves ikke visum til Indonesia (Bali) for norske statsborgere, medmindre oppholdet i landet overstiger 30 dager.

Ved ankomsten til Bali får du utstedt et gyldig turistvisum til Indonesia markert med et stempel i passet. Er du ikke norsk statsborger, må du undersøke hvilke regler som gjelder for deg. Det er ditt eget ansvar å sørge for at du har med deg de riktige reisedokumentene når du møter opp på flyplassen.

Viktig: Internasjonal turistskatt på Bali:

Bali har pr 14. februar 2024 innførte en internasjonal turistskatt, som alle besøkende må ha betalt senest 24 timer før avreise til Bali. Beløpet er på 150.000 indonesiske rupier (IDR), som tilsvarer ca. 75 kr per person. Få mer informasjon og betal via nettstedet "Love Bali" - https://lovebali.baliprov.go.id/ eller last ned Love Bali-appen i App Store eller Playstore. Du kan betale den internasjonale turistskatten begge steder.

Vaksinasjoner

Som reisebyrå må vi ikke gi råd om vaksinasjoner, så det er viktig å oppsøke en reisemedisinsk klinikk eller din egen lege for råd og veiledning. Hos Folkehelseinstituttet, fhi.no, finner du anbefalinger om vaksinasjoner til reisemål over hele verden.

Reiseforsikring

Vi anbefaler alltid at reisende tegner en reiseforsikring. I Indonesia er dere nemlig ikke dekket av Europeisk Helsetrygdkort.

Situasjonen på Bali

Vi oppfordrer alltid til å undersøke den aktuelle situasjonen i det landet dere har planer om å reise til. Denne informasjonen finnes på Regjeringens hjemmeside - Reiseinformasjon, og inneholder reiseveiledninger for norske turister for mange land.

 

CHECK-IN

Online check-in

Mange flyselskap har i dag online check-in på hjemmesiden sin. Det finnes ikke en generell regel for når det åpnes for denne servicen, men generelt kan setereservasjon foretas fra 72 timer før og helt opp til avreise.

Frammøte

På avreisedagen anbefaler vi frammøte minimum 2 timer før avgang. Møtetiden kan variere hos de forskjellige flyselskapene og på de enkelte flyplassene, så vi anbefaler at dere undersøker den anbefalte møtetiden på flyplassens hjemmeside:

Bagasjeregler

Generelt er det tillatt å ta med 20 kg bagasje pr. reisedeltaker og 7 kg håndbagasje. Reglene kan imidlertid variere fra flyselskap til flyselskap, så vi anbefaler derfor at dere undersøker de aktuelle reglene på flyselskapets hjemmeside.

Vi anbefaler dessuten, at dere tegner en bagasjeforsikring, siden både flyselskapets og Check Point Travels ansvar er begrenset ved forsinket eller bortkommet bagasje.

Håndbagasje

Husk at eventuelle væsker i håndbagasjen skal være pakket i en 1 liters plastpose med glidelåslukning, før dere stiller dere i kø ved sikkerhetskontrollen. Hver beholder må maksimum inneholde 100 ml pr. stk. (maksimum 1 liter i alt). Posen skal vises til sikkerhetspersonalet. Medisin framstilt som væske, gelé eller andre flytende former er unntatt fra reglene for væsker i håndbagasjen.

Det anbefales at dere før reisen skaffer dokumentasjon for hvilken medisin dere har med i bagasjen.

PÅ FLYREISEN

Tax Free

Vi gjør oppmerksom på at tollfrie varer i form av væsker (parfyme, kosmetikk, kremer, vin m.m.) i håndbagasjen, konfiskeres i forbindelse med flybytte i Europa. Det er som regel mulig å handle tollfrie varer i forbindelse med den siste mellomlanding og/eller ombord på flyet, før dere når sluttdestinasjonen.

ANKOMST

Manglende bagasje

Mangler bagasjen ved ankomst, skal flyselskapet kontaktes før dere forlater flyplassen. Det er viktig å få en kopi av den utfylte PIR-rapporten for dokumentasjon senere. Kontakt dessuten forsikringsselskapet deres for å søke om økonomisk kompensasjon.

Mottagelse

En representant for vår agent på Bali står klar til å motta dere ved ankomsten til Bali.

PÅ BALI

Tidsforskjell

Bali er 7 timer foran Norge (6 timer ved sommertid).

Valuta

På Bali heter myntenheten Indonesiske Rupiah (IDR). Rupiah kan kjøpes hjemme, og du kan ta med både dollar og Euro, som kan veksles i Indonesia. I de fleste byene kan du ta ut Rupiah i minibanker (ATM). I tillegg til ATM-automatene kan du også heve/veksle penger i banker, på vekslekontorer og hos de fleste større hoteller. Den aktuelle kursen på Rupiah (IDR) finner du på Norges Banks hjemmeside.

Kredittkort

Internasjonale kredittkort kan brukes mange steder på Bali. Dere vil imidlertid oppleve at mange mindre butikker og kiosker ikke tar imot kredittkort. Det samme gjelder markedsboder og taxier. Derfor bør dere heve noen kontanter til småkjøp underveis. Benytt helst minibanker som finnes i forbindelse med banker. Vær veldig oppmerksom på å skjule inntasting av koden hvis dere benytter automatene på gaten. Det er en maksimumsgrense for hvor mange kontanter som kan heves pr. dag. Grensen avhenger av korttype og avtalen dere har med banken. Dere kan med fordel forhøre dere i banken før avreise.


Drikkevann

Vannet i springen bør ikke drikkes, så dere bør utelukkende kjøpe vann på flaske. En flaske kildevann koster ikke mye og kan kjøpes over alt.

Elektrisitet, mobiltelefoni og internett

På Bali er strømstyrken 220V, som i Norge, men stikkontaktene er ikke som våre alle steder, så det kan være fornuftig å ta med en adapter hjemmefra. Vær forberedt på at det noen steder er dårlig dekning på mobiltelefonen – særlig utenfor storbyene. Et godt råd er å sende deg selv en e-mail/melding med viktige opplysninger, som for eksempel nummeret på pass og førerkort, telefonnummer for sperring av dine bank- og kredittkort, avgangstidspunkt for flybilletter m.m. Dermed kan du skaffe disse opplysningene raskt, hvis du skulle være så uheldig å bli utsatt for tyveri.

Drikkepenger

På Bali gir man nesten alltid drikkepenger, for eksempel på restauranter og barer, til hotellpersonalet, til de lokale guidene osv. Noen restauranter, barer og cafeer legger imidlertid selv 15 prosent på regningen - i service charge - så sjekk regningen før du betaler.

Klima

Sammenlignet med Norge er klimaet på Bali varmt og med høy luftfuktighet. Været varierer alt etter hvor på øya dere befinner dere, det vil si at det kan være markante forskjeller avhengig av om dere er ved stranden eller i høylandet. Generelt er den tørreste tiden på Bali fra mai til oktober. Der skjelnes mellom tør­r- og regntid på Bali – men året rundt vil dagtemperaturen ligge på mellom 24 og 31 grader.

Lokal transport

De fleste hotell har avtaler med taxiselskaper, som kjører etter taksameter. Du kan også leie en bil med sjåfør for en hel dag for ca. kr. 340.

Utflukter

Der er mange muligheter for spennende utflukter på Bali. Vi kan være behjelpelig med å bestille utflukter før avreise – ta en prat med din reisekonsulent om mulighetene.

HJELP PÅ REISEN

Hvis det, mot formodning, skulle oppstå problemer på reisen, kontakt i første omgang vår lokale reisearrangør Asian Trails, som vil gjøre sitt beste for å hjelpe dere. Ellers er dere naturligvis også velkommen til å kontakte oss i åpningstiden. Dere kan skrive til oss på kundeservice@cpt.dk eller ringe oss på +45 86137744. Check Point Travel har åpent mandag til fredag fra kl. 09.00 til kl. 16.30. 

NB: Ved spesielle nødstilfeller eller ved uoverensstemmelser mellom reisens innhold og det dere faktisk opplever, er det naturligvis mulighet for å kontakte oss på vår nødtelefon, som er åpen hele døgnet på­ nødtelefonnummer +45 69133111.

HJEMREISEN

Check-in

I forbindelse med hjemreisen er det en god idé å ankomme flyplassen i god tid før avreisetidspunktet – gjerne 2,5 time før. Vi anbefaler at dere sjekker den aktuelle reiseplanen på www.checkmytrip.com.

Vær oppmerksom på

Bali er hinduistisk og det er ting som gjestene bør respektere. Ta for eksempel aldri på hodet til en hindu. Det oppfattes som fornærmende. Besøkende i templer skal være anstendig påkledd, så det kreves at man er kledd i sarong og har skuldrene dekket. Ofte kan man leie saronger ved templet. Saronger kan kjøpes overalt på øya til nesten ingen penger. Bortsett fra dette er det ingen bestemt dresskode på Bali, her er det avslappet, også på finere restauranter.

På Silent Day, som er det balinesiske nyttår, må du ikke forlate hotellet. Mellem kl. 06:00 om morgenen til kl. 06:00 neste morgen, skal det være stille og mørkt, noe som innebærer, at det heller ikke er tillatt å bruke elektrisitet. Flyplassen er også stengt hele dette døgnet. Den nøyaktige datoen for Nyepi Day skifter hvert år, i 2023 er datoen 22. mars, mens i 2024 er det 11. mars. Hotellet vil orientere dere om hva dere kan oppleve og hvordan dere skal forholde dere til denne spesielle dagen.

shutterstock_316997570  rice fields in the jungle and the mountain near Ubud in Bali.jpg
shutterstock_390855292 Beautiful rice terraces in the morning light near Tegallalang village, Ubud, Bali, Indonesia..jpg
Finner du ikke det du lette etter?
Så ring på +45 86 13 77 44 eller send oss ​​en forespørsel