Finn reisen din
Barn
vi 5.jpg

Rundt Vietnam - en reisedagbok

Vår kunde, Christian, har vært på tur i Vietnam med sin hustru og et vennepar. Underveis førte Christian dagbok over reiseopplevelsene, og han har vært så vennlig å gi oss tillatelse til å dele opplevelsene med dere.

Tirsdag 14. mars

Ut på tur med DSB!

Vi dro hjemmefra med DSB kl. 6.30. Toget skulle ankomme til København kl. 10.45, men på Odense stasjon ble vi alle beordret ut av toget, da vognen vår brant. Vi måtte bytte til en annen vogn, deretter til et annet tog, som var overfylt, så tilbake til vårt eget tog uten vår vogn, slik at det endte opp med at vi hadde en hel vogn for oss selv. Dette toget kjørte deretter etter det andre overfylte toget, men med en times forsinkelse. Men vi rakk flyet vårt.

Onsdag 15. mars

Etter ankomst til Bangkok, byttet vi fly og ankom til Hanoi kl. 9.35. Kl. 11.00 var vi på hotellet og fikk rommet stort sett med en gang. Det var et veldig lite rom, og vi hadde valgt et tre-stjerners hotell for de to dagene vi skulle være i Hanoi, da vi tenkte at vi neppe ville tilbringe mye tid på rommet. Her hadde vi nok rett i at vi ville være for sliten. Hotellet var greit, og det beste med det var beliggenheten.

En time etter ankomst møtte vi Carola og Leif og vår guide for ettermiddagen. Vi hadde en rundtur i Det Franske Kvarteret og besøkte også Hoa Lo Prison – også kjent som Hanoi Hilton, da den blant annet huser amerikanske soldater som ble tatt til fange under Vietnam-krigen.

Vi spiste på Ngon Villa Restaurant og fikk, som resten av turen, uansett om det var lunsj eller middag, 6 forskjellige retter.

Vietnam 1.jpg
Vietn 2.jpg

Torsdag den 16. mars

Vi hadde avtalt med vår guide, Long, at vi skulle tilbringe formiddagen i Hanois gamle sentrum. Veldig spennende. Vi besøkte noen templer, vietnamesiske Longhouses og var på en ølbar med hjemmelaget øl. Vi avsluttet formiddagen med å spise på et gatekjøkken. Fin kvalitet.

Om ettermiddagen hadde vi "fri". Vi besøkte North Face Factory Outlet i den gamle bydelen og gikk litt rundt i de forskjellige gatene og nøt stemningen.

Om kvelden hadde vi et fantastisk måltid på en av Hanois beste restauranter, Ly Club. Bortsett fra noen få dager, hadde vi måltider inkludert i programmet hver dag, og dette ble arrangert av agenten/guiden.

En liten uheldighet var at vi måtte bruke tid på å gå til tannlegen. Jeg hadde mistet en fylling (heldigvis hadde jeg den fremdeles). Vi besøkte en vietnamesisk tannlege som var utdannet i Hamburg og hadde jobbet der i 10 år. Fine forhold, og det tok bare 20 minutter. Dette lille "uhellet" og reparasjonen måtte feires med en drink før middagen.

vietn 3.jpg (1)
viet 4.jpg

Fredag den 17. mars

Vi startet tidlig, siden vi hadde en lang kjøretur foran oss. Vi skulle til Ha Giang nordvest for Hanoi. Vi kom frem rundt klokken 17, men på veien besøkte vi en landsby. Vi så blant annet et homestay (vi skulle ikke bo her), men avtalte å spise her om to dager, når vi kom tilbake til Ha Giang etter å ha vært helt nordpå.

Vi skulle overnatte på et resort, men det var nærmest en overdrivelse å kalle det et resort. Det lignet mest av alt noe kommunistiske ledere hadde som fritidsbolig en gang på 70-tallet. Her skulle vi bo igjen om to dager, men heldigvis fikk vi betydelig bedre rom andre gangen. På rommet den første natten var badet oversvømmet hos oss begge, men verre hos Carola og Leif. Både frokost og middag var lokal mat, men helt greit. En god dag, som til tross for mye kjøring også ga spennende opplevelser og en forsmak på den naturskjønnheten som ventet oss.

Lørdag den 18. mars

Vi startet med et besøk på Quyet Tien-markedet, og deretter kjørte vi til Heavens Gate. En fantastisk natur. Vi skulle gå ned herfra til en landsby, der vi skulle spise lunsj hos en lokal bonde. Turen ble litt forkortet, da det hadde regnet om natten, og stien var veldig glatt. Det hindret imidlertid ikke meg fra å falle, og bortsett fra noen skrubbsår var jeg ganske skittent. MEN en fantastisk flott tur i et helt unikt vakkert terreng. Til lunsj fikk vi igjen en fin måltid med 6 retter - mange grønnsaker, så det er ikke tungt. En begivenhetsrik dag.

Vi ankom til overnattingsbyen Dong Van, ikke langt fra Kinas grense. Fint hotell.

Været har vært fantastisk godt så langt (dette skriver jeg den 22.). Noen regnfulle netter, men om morgenen klarnet det opp og solen kom fram i løpet av frokosten.

Søndag den 19. marts

Naturopplevelsene i dag var helt utrolige. Fjell, bratte skråninger, smale veier (de kjører som idioter, unntatt sjåføren vår). Et høydepunkt var besøket på Meo Vac Market.

Om kvelden besøkte vi den private familien hvor vi hadde bestilt middag to dager tidligere. Super opplevelse. Det er et homestay, og man kan se på bildet bak Leif hvor noen franskmenn skal sove den natten.

Mandag den 20. mars

De første dagene er langt de mest primitive på turen. Det er det av mange grunner. For det første er området nordpå fortsatt uoppdaget av masseturismen, og for det andre er det stort sett bare vietnamesiske turister som besøker området. Derfor er hoteller og homestays mest tilpasset dem, selv om det er i ferd med å bli populært blant utenlandske turister som ønsker å oppleve det autentiske før det er for sent. Maksimalt er det imidlertid et 3-stjerners hotell.

Men for Birgit, som etter brev 1 skrev at det så veldig spennende, om enn primitivt ut, kan jeg berolige med at etter i dag blir det bedre hoteller 😊

Vi har en lang kjøretur foran oss på vei til Ninh Binh. Ved lunsjtid er vi kommet på høyde med Hanoi. Vår guide hadde igjen funnet et supert gatekjøkken. Det ser veldig miserabelt ut utenfra, men de kan absolutt lage mat. Vi fikk stekte ris med kylling og masse grønnsaker.

vi 2.jpg
vi 3.jpg

Ved 16-tiden ankom vi til vårt hotell, Emeralda. Det var et lekkert hotell med fine rom i små bygninger, hvor 8 enheter dannet en enhet med sin egen basseng. Sentralt var det også en veldig stor bassengområde knyttet til restauranten og spa-området.

Tirsdag den 21. mars

Et herlig frokostbord venter på oss (det har vi savnet litt), med flag på bordet. Leif fyller 65 år og det feires hele dagen. Det har regnet hele natten og litt om morgenen, så sykkelturen blir erstattet med en lang spasertur mellom to landsbyer. Vi er virkelig ute på landsbygda. Vi kommer til en skole akkurat når barna får fri til lunsj, og aldri har jeg sagt "hallo, hva heter du?" så mange ganger. Utrolig søte barn. Ved middagstid kommer vi til en familie, og reisebyrået har bedt en lokal kokk og kona hans om å komme og gi oss en leksjon i vietnamesisk matlaging. Vi lager friterte søtpoteter og vårruller. Vi jobber i en time, og etterpå får vi en 6-retters lunsj. Selvfølgelig de beste vårrullene på hele turen 😊

vi 4.jpg
vi 5.jpg

Etter lunsj skal vi ut og seile. Vi går to og to i små trebåter og seiler helt inn under klippene og på et sted til og med inn i en av hulene. Litt som Indiana Jones. Vi seilte i området der King Kong ble filmet.

Hjemme kl. 15.30 er det tid for å overraske Leif. Hotellet har laget bursdagskake, og vi får kaffe og overrekkelse av gaver. En overrasket mann. Fin bursdagsmiddag om kvelden, etterfulgt av et glass vin ved bassenget.

vi 6.jpg
vi 7.jpg

Onsdag den 22. mars

Vi har avtalt med guiden at vi skal starte kl. 9.30. I dag skal vi sykle. Vi har en ekstra guide med oss og sykler 20 km rundt i et veldig vakkert landskap. Det kalles Halong Bay til lands. En deilig sykkeltur i flott vær.

Ettermiddagen er fri, så vi slapper av ved bassenget før middagen.

Torsdag den 23. mars

Vi starter veldig tidlig fra hotellet, da vi har en lang dag foran oss. Ved 12-tiden ankommer vi til et sted hvor de dyrker perler. Vi ser prosessen, og selvfølgelig skal Kirsten ha en perlekjede for å matche perleøredobbene.

Vi spiser lunsj i Halong-byen på et gatekjøkken som spesialiserer seg på fisk og sjømat. Kl. 13.30 er vi klare til å gå om bord på Dragen Pearl 1. Vi blir installert i en fin lugar og skal være på båten de neste to dagene. Vi seiler ut i Halong Bay. Det er bare 8 lugarer ombord, så det er en liten og intim gruppe. Været har snudd – de hadde hatt regn og vind i 3 uker, men vi hadde strålende sol og middagen ble servert utendørs på dekket. Vi hadde imidlertid tid til å slappe av litt på dekket først.

vi 8.jpg
vi 9.jpg

Fredag den 24. mars

Etter frokosten var kapteinen klar til å ta oss med i en mindre båt på en tur rundt blant klippene. Et utrolig vakkert landskap som også er på UNESCOs verdensarvliste.

Vi hadde grillfrokost på en av øyene, og mannskapet var stolte over å kunne servere 8 retter. God mat kun med fisk og grønnsaker. Vi besøkte en av de svært spennende dryppsteinsgrottene. Mot slutten av ettermiddagen var vi tilbake på skipet og spiste igjen utendørs.

vi 10.jpg
vi 12.jpg

Lørdag den 25. april

Etter frokosten besøkte vi en fiskerlandsby som lå ute blant klippene. De dyrket naturperler, og vi så produksjonen.

Etter lunsj la skipet til kai og guiden vår ventet på oss for å kjøre oss til flyplassen. Vi ankom til Bangkok hvor vi tok farvel med Carola og Leif. Utenfor flyplassen ventet en sjåfør som jeg hadde bestilt på nettet, og han kjørte oss de 300 km til Hua Hin (pris 400,00 danske kroner), hvor vi ankom kl. 02.00.

Deretter er det bare sol og avslapning resten av ferien.

Dette markerer slutten på ferieberetningen.