Bangkok - 5 flotte opplevelser
5 stjerner på Trustpilot
River Kwai-regionen i det vestlige Thailand rommer en av de sterkeste og mest gripende historiene fra andre verdenskrig i Asia. Det var her, midt i jungelen, at japanerne tvang krigsfanger og asiatiske arbeidere til å bygge den beryktede jernbanen mellom Thailand og Burma på begynnelsen av 1940-tallet - et prosjekt der den barske naturen, de ekstreme arbeidsforholdene og menneskeskjebnene smeltet sammen til et av krigens mest tragiske kapitler.
Etter Japans okkupasjon av store deler av Sørøst-Asia trengte den japanske hæren en sikker forsyningsrute mellom Thailand og Burma. En jernbane fra Ban Pong i Thailand til Thanbyuzayat i Burma ville gjøre det mulig å transportere tropper, våpen og forsyninger rundt den allierte marinen i havet rundt.
Planen var ambisiøs: over 400 kilometer jernbane gjennom fjell, elver, kløfter og tett jungel - og den skulle bygges på rekordtid.
For å realisere prosjektet tvang japanerne rundt 60 000 allierte krigsfanger til å utføre arbeidet. De kom hovedsakelig fra:
De fleste var tatt til fange i Singapore, Indonesia og Malaysia.
I tillegg til vestlige krigsfanger brukte japanerne også mer enn 200 000 asiatiske tvangsarbeidere, kalt romusha, som kom fra Burma, Thailand, Malaysia og India.
Arbeidsforholdene var brutale. Mennene jobbet ofte 14-18 timer om dagen, mange uten skikkelig verktøy, og de kjempet mot malaria, dysenteri, kolera, underernæring og tropisk hete. Matrasjonene var minimale, og medisinsk hjelp var nesten ikke-eksisterende.
Resultatet var katastrofalt:
Det betyr at mer enn hver femte mann aldri kom seg hjem. Det er slik linjen fikk navnet sitt: Dødens jernbane.
Den mest kjente delen av jernbanen er den berømte broen over River Kwai ved Kanchanaburi. I virkeligheten bygde krigsfangene to broer: en midlertidig trebro og senere en permanent stålbro. Begge ble bombet av de allierte i 1944 og 1945, men stålbroen ble senere reparert og står i dag som et fysisk og mektig symbol på både lidelse og motstandskraft.
Filmklassikeren Broen over River Kwai fra 1957 gjorde broen verdenskjent, selv om filmen bare er løst basert på virkelige hendelser.
Et av de mest opprivende stedene på hele ruten er Hellfire Pass - et dypt nedskåret fjellpass der krigsfangene måtte skjære løs fjellet med håndverktøy. De verste nettene arbeidet mennene i fakkellys, mens de utsultede skyggene deres flimret mot fjellveggene. Synet fikk soldatene til å kalle stedet Hellfire Pass.
I dag kan du vandre Hellfire Pass Memorial Trail, der stillheten og de rå fjellveggene forteller historien bedre enn noen bok.
Jernbanen ble ferdigstilt på bare 16 måneder i 1943 - et resultat av et brutalt tempo og menneskeliv som en handelsvare. Japanerne brukte den aktivt i nesten to år, helt til de allierte bombet flere nøkkelpunkter og gjorde den ubrukelig.
Etter krigen ble de ansvarlige japanske offiserene stilt for en militærdomstol, og flere av dem ble dømt for krigsforbrytelser. Mange av krigsfangene reiste senere tilbake for å minnes sine kamerater, og de store krigskirkegårdene i Kanchanaburi vitner i dag om omfanget av tragedien.
I dag er River Kwai et av Thailands mest betydningsfulle historiske steder. Reisende besøker broen, museene og Hellfire Pass for å forstå historien om menneskene som led og kjempet her.
Samtidig er området omgitt av vakker jungel, fredelige elver og små lokalsamfunn - en sterk kontrast til fortiden.
Å stå på broen, gå gjennom Hellfire Pass eller besøke krigskirkegårdene er en opplevelse som setter spor. Det er et historisk kapittel som fortsatt lever og huskes i landskapet ved River Kwai.
Å reise med Check Point Travel gir deg muligheten til å oppleve River Kwai. Vi tilbyr en tredagers tur med besøk til krigskirkegården, museet, Hellfire Pass og broen over elven Wai. En tur på Dødens jernbane er også inkludert. I tillegg til alt dette får du også en naturopplevelse for livet.
15
dagerFra NOK 20 350
Pris per person ved 2 voksne & 2 barn