Finn reisen din
- +
Barn

Mathias' opplevelser i New York

Midt i januar tok jeg en tur til New York. Det var en fantastisk opplevelse for meg. Jeg hadde aldri vært i New York før - faktisk hadde jeg aldri vært i USA før. Derfor var jeg veldig spent på å besøke byen som jeg hadde hørt så mye bra om - og jeg ble absolutt ikke skuffet.

New York har alltid stått høyt på listen over mine drømmereisemål. Jeg elsker storbyer og den energien som finnes når så mange forskjellige mennesker lever så tett sammen.

Muligheten til å dra til New York dukket opp for meg da mine foreldre ga meg en overraskelsesinvitasjon. De hadde allerede planlagt en tur til Costa Rica, hvor min bror for øyeblikket befinner seg, og på veien ville de ha et stopp i New York i noen dager. De inviterte meg til å bli med på denne første delen av reisen, og vi hadde noen herlige dager i "Byen som aldri sover".

Stemningen i gatene og utsikten over byen

New York er hjemsted for et utall berømte høydepunkter og severdigheter. Vi hadde på forhånd diskutert noen av disse, som vi gjerne ville oppleve, men vi hadde også bestemt oss for å ikke stresse for å rekke alle høydepunktene når vi bare hadde 3-4 dager i byen.

Den første dagen gikk vi fra hotellet vårt i Tribeca (et koselig hotell med super beliggenhet, som er det Check Point Travel vanligvis bruker i New York) til Times Square. Vi gikk nesten 20 kilometer den dagen, men det var kanskje en av de beste opplevelsene i New York i det hele tatt. Det er fantastisk bare å gå og suge inn inntrykkene uten å ha noen spesifikk destinasjon, og å se på de spennende menneskene og de flotte bygningene mens områdene endrer seg. Jeg var spesielt begeistret for SoHo, hvor det er fullt av små trendy klesbutikker og koselige kafeer. Og på mange av de gamle bygningene kunne man se de karakteristiske branntrappene, som så ut som noe fra en klassisk filmkulisse. I SoHo gikk vi også forbi David Bowies tidligere hjem, hvor det var lagt ned blomster og tent lys for å minnes popstjernen, som døde noen dager tidligere.

Fra "Top of the Rock" (toppen av Rockefeller Center) nøt vi den fantastiske utsikten over byen. Eller det vil si, vi var uheldige med været og det var veldig tåkete, men det ga likevel en god oversikt over Manhattan og en ide om hvor stort alt sammen er.

Central Park, museer og drinker

Vi tok selvfølgelig også en tur til Central Park. Det er fantastisk at man har prioritert å ha en så stor park i New York, og man kan virkelig føle hvor viktig en del av newyorkernes liv parken er, når man ser dem gå, løpe, sykle og lufte hundene sine der.

På det verdenskjente kunstmuseet, MoMa, tilbrakte vi et par timer med å utforske de spennende samlingene av klassisk og moderne kunst. Vi er ikke de største kunstkjennerne, men det var likevel imponerende å gå gjennom de store rommene og se verkene fra blant andre New Yorks egen Andy Warhol, samt den midlertidige utstillingen av verkene til Pablo Picasso.

I teaterdistriktet fant vi varmen på Sardi's, en legendarisk bar og restaurant hvor teatrets elite har kommet i mange år. Her var det en stemning av klassisk eleganse, uten at vi følte oss malplasserte. Vi satt der og nøt et par klassiske New York-drinker - en Manhattan og en Metropolitan - mens vi betraktet de tegnede portrettene av teaterpersonligheter som hang overalt på veggene. Jeg fikk også sjansen til å leke paparazzi-fotograf da vi så ut av vinduet og la merke til at folk samlet seg utenfor et teater på den andre siden av gaten, hvor filmstjernen Bruce Willis for øyeblikket opptrer. Jeg fikk tatt et bilde av ham da han kom ut, men det er vanskelig å se at det er ham hvis man ikke vet det på forhånd.

Ground Zero, Frihetsgudinnen og newyorkerne

Ved Ground Zero, ikke langt fra hotellet, så vi minnesmerkene for de to tårnene som falt under terrorangrepet i 2001. Det var en spesiell opplevelse å se de dype hullene med elegante vannbassenger der tårnene en gang stod. Det var merkelig å tenke på at dette fredelige stedet en gang hadde vært utsatt for en forferdelig tragedie. Like ved Ground Zero så vi også det nye World Trade Center kalt "Freedom Tower", som er Nord-Amerikas høyeste bygning konstruert med blå glasspaneler hele veien rundt - et flott symbol på at New York har reist seg igjen etter angrepene.

Et siste høydepunkt jeg vil nevne (selv om jeg kunne nevnt flere spennende opplevelser) var en båttur rundt det sørlige Manhattan. Selv om det var rasende kaldt på den lille fergen, så var det strålende solskinnsvær, og det var spesielt å komme tett på Frihetsgudinnen, som må være et av de mest kjente symbolene for New York og hele USA. Vi seilte også under Brooklyn Bridge, som også er et vakkert ikon, og broen har vært brukt i en rekke filmer og TV-serier.

Jeg vil også fremheve møtet med newyorkerne som et høydepunkt. Amerikanerne er unike, og noen kan kanskje synes at deres vennlighet er overfladisk eller "for mye", men jeg oppfattet kun newyorkernes hjelpsomhet og holdning som utrolig hyggelig, serviceminded og positiv. Det tar ikke mange øyeblikk med et bykart på gaten før noen kommer bort til deg og spør om du trenger hjelp med å finne veien. Det var en glede å møte så vennlige mennesker.

Could not render component of type: BlockElement_slidingGallery
This likely happened because the partial view blockgrid/Components/BlockElement_slidingGallery could not be found.

Gode råd om å reise i New York

Man kan oppleve New York på mange måter, og det er uendelig mye å se. Man kan ikke rekke alt, så det gjelder å prioritere og vite hva man helst vil oppleve.

For å komme raskt rundt i byen, bruk subwayen. Det er definitivt det raskeste, og det er relativt enkelt å forstå systemet. Kjøp gjerne et kort som gir ubegrenset tilgang i noen dager, da det kan være billigere enn å kjøpe billett hver gang.

Bruk kun sightseeingbusser til sightseeing, da de er tregere å bruke som faktiske transportmidler. (Det er imidlertid en fin måte å se byen på, da en guide forteller om det dere ser underveis).

Bruk Yellow Cabs som en ekte newyorker. De gule drosjene gir deg trygghet for at du blir transportert av profesjonelle til riktig pris. (Vi betalte for mye da vi tok en uautorisert drosje fra flyplassen til Manhattan).

Jeg kommer helt sikkert tilbake

Jeg er sikker på at dette ikke var siste gangen jeg besøker New York. Byen levde helt opp til mine forventninger, og jeg elsker den. Og siden vi bare var der i noen få dager, er det fortsatt mye jeg ikke fikk sett. Jeg håper jeg får oppleve den spesielle storbyfølelsen i New York igjen.

Hvis dere er interessert i å dra til New York, kan dere sende oss en reiseforespørsel og få et uforpliktende tilbud.

Send reiseforespørsel

En tur til New York kan lett kombineres med andre attraksjoner i USA. Se Check Point Travels kart over den østlige delen av USA for å få inspirasjon til turen. Se også et utvalg av våre turer til New York nedenfor.

NEW YORK - byens klassiske gule taxier fylder godt i gadebilledet, men oftest er metroen hurtigere og billigere, Check Point Travel

dager

BESTILL ONLINE

SPAR 500 kr.

New York og Florida
  • Perfekt kombinasjon av by og strand
  • Bra hotell midt i hjertet av New York
  • Gå til museer, shopping og sightseeing
  • Strandferie i koselige Madeira Beach, Florida
  • Bo på et hotell ved en av USAs beste strender
  • Inkl. fly og hotell

Fra NOK 19 900

Per person ved 2 voksne og 2 barn.